A szünetmentes áramellátó berendezés felhasználónak a minél hosszabb garancia felelne meg a legjobban, gyártónak pedig a lehető legrövidebb. Az ellentétet a jogszabályok és a piaci viszonyok alapján meghozott önkéntes vállalások szabályozzák.
A garancia a jogszabályon túl gazdasági és marketing kérdés. Éppen ezért koránt sem biztos, hogy a hosszú garancia igazán kiváló minőséget takar! Nézzünk egy kicsit a dolgok mögé, hogyan befolyásolják az UPS és szünetmentes akku garanciáját:
- a gazdasági tényezők,
- a gyártók hozzáállása,
- a termékek életkora,
- a kereskedői és a marketinges eszközök,
- a karbantartási megoldasok és
- az UPS-ekhez tartozó akkumulátorok minősége.
Gazdasági tényezők hatása az UPS és szünetmentes akku garanciájára
Gazdasági oldalról a felhasználó előnye világos, a garancia ideje alatt mentesül a váratlan meghibásodás elhárításának költségei alól. A garanciális költségeket, illetve a rizikót az eladó vagy a gyártó viseli. Viszont a felhasználónak megmaradnak az egyéb költségek, úgy mint következmény meghibásodások, termelés kiesések, adatvesztések, és egyéb károk, amikre az UPS és szünetmentes akku garanciája nem ad fedezetet.
UPS és szünetmentes akku garancia a gyártói oldalról
A gyártó a garanciális terhét, illetve rizikóját csökkentheti, ha jobb alkatrészeket, korrektebb tervezési- és gyártástechnológiát és erősebb minőségbiztosítási rendszert használ. Azonban ezek költség tényezők, amelyek csökkentik a gyártó gazdasági eredményét, vagy kénytelen magasabb árat kérni.
Ezzel szemben, ha nem javítja a minőséget, alacsonyabb lesz ugyan a termelési költsége, de magasabb garanciális terhe keletkezik. A jobb minőség egyértelműen magasabb árat eredményez, de a felhasználó cserébe kisebb meghibásodási gyakoriságot és ezáltal nagyobb gazdasági biztonságot nyer.
A gyártók gazdálkodásában a garancia vállalása jelentős kockázatnak minősül, ezért komoly pénzügyi lekötéseket kell tenniük, hogy az esetleges jövőbeli kockázatot ellensúlyozzák. Ez is az oka annak, hogy a gyártók rendre a minimális szinten tartják a garancia idejét.
Meghibásodások az életszakasz alapján
A meghibásodások oldaláról vizsgálva a témát, a klasszikus kádgörbét szokás alapul venni. A termék élettartam elején a kezdeti meghibásodásokat legtöbbször valamely alkatrész vagy részegység gyengesége okozza, ezért vállal a gyártó 1-2 év garanciát, hogy az ebből eredő gondot levegye a felhasználó válláról.
A későbbi meghibásodások az úgynevezett stressz tényezőknek tudhatók be, jóval kisebb mértékű, mint az élettartam elejére jellemző meghibásodási ráta. Itt a meghibásodások nem, vagy nehezen vezethetők vissza alkatrész hibára, jelentősebb szerepet játszanak az üzemeltetési és környezeti hatások. Mivel erre a gyártónak kevés ráhatása van, ezért az ezen időszakra vonatkozó garancia hosszát a gyártók korlátozzák.
Az UPS és szünetmentes akku garanciája kereskedői oldalról nézve
A hosszabb garanciát – a fentiek miatt – a gyártó sokszor aránytalanul magas költség mellett vállalja, és az időtartamát is korlátozza. Ezzel szemben a kereskedő, a piaci siker érdekében bátrabban nyúl a garanciához és kínál hosszabb élettartamot. Ebben jó esetben a termék minősége „támogatja” a kereskedőt, de jellemzőbb a magas rizikóvállalás.
A rizikó jó esetben csak a kereskedő rizikója, de a felhasználót is érintheti, ha mégis magas a hibaszázalék, ha a kereskedő már nem tud helytállni, vagy ha úgy dönt, hogy nem kíván helytállni. A felhasználó – a vásárló – felelőssége, hogy mennyire fogadja el a kereskedői garanciát.
A garancia marketing szempontból
A hosszú időtartamú garancia bizalmat ébreszt, ezért kiváló marketing eszköz, melyet előszeretettel alkalmaznak. Jellemzően feltörekvő márkák élnek ezzel a lehetőséggel. Azonban az ilyen garancia hosszítások idővel megszűnnek, mérséklődnek. Ez esetben is az a kérdés, hogy ez milyen mértékben van megfelelően alátámasztva, vajon a termék tényleg olyan magas színvonalú-e?
Ha a piaci trendtől eltérően hosszú ups és szünetmentes akku garanciával találkozunk, nem árt a témát alaposan körüljárni, adott esetben a „kisbetűs részekre” is odafigyelni.
A hosszú, jellemzően 5 éves garancia igénye lehet megfontolt felhasználói igény, de sokszor tapasztalható a félreértelmezett építőipari kötelező alkalmassági követelmény ráhúzása is.
Karbantartási megoldások
A megfontolt igény lehet, miszerint a felhasználó nem kíván további váratlan kiadással kalkulálni a következő 5 évben. A fentebb leírtak alapján ez azért nem kevés önálltatást is tartalmaz, de engedjük meg! A gazdaságilag fejlett országokban a gyakorlat erre az „all in” kiterjesztésű karbantartási szerződés alkalmazása, ahol a karbantartási szerződés tartalmazza az esetleges meghibásodások javításának teljes költségét.
A karbantartási szerződés pedig folyamatos ellenőrzést tesz lehetővé a szállítónak az alkalmazási feltételeket illetően. Az ellenszolgáltatás nélkül nyújtott 5 év garancia esetén – különösen, hogy a gyártók nem nyújtanak ilyent – fokozott körültekintés javasolt.
Az UPS nem szerepel a kötelező öt éves alkalmassági idővel bíró építőipari termékek listájában, az erre való hivatkozás alaptalan.
Az UPS-ek és szünetmentes akkuk garanciája
Érdekes feltétel, amire érdemes odafigyelni, különösen hosszú garancia esetén, hogy vajon a garancia a teljes rendszerre, értsd UPS és akkumulátor vagy csak az UPS-re vonatkozik-e?
Az akkumulátor esetén az élettartamot leginkább a környezeti hőmérséklet határozza meg. Az akkumulátor élettartam feleződik, ha az átlag hőmérséklet 10°C- al emelkedik. Ez azt jelenti, hogy egy 5 éves élettartam kategóriájú akkumulátor élettartama csak 2,5 év lesz 30°C hőmérsékleten. Kedvezőtlen esetben a valós akkumulátor élettartam akár kevesebb is lehet, mint a garancia hossza. Nem véletlenül találkozhatunk ilyen a korlátozással a garancia vállalásoknál.
A gyártók általában a kisebb UPS-re 2 év a nagyobb teljesítményűekre 1 év garanciát adnak, ami kiterjed az akkumulátorra is. Továbbá rendre találhatunk garancia kiterjesztő opciókat, amelyek megvásárlása esetén az alapgarancia néhány évvel kiterjeszthető az ups és szünetmentes akku garanciája.